Мотивація навчальної діяльності учнів

 
    Основним завданням вчителя є уміння спонукати, а не примушувати. Він має стимулювати учня робити все із власної волі.
    Власне для мене найбільш прийнятним є метод емоційного стимулювання учнів, які у процесі начання створюють ситуацію емоційно-моральних переживань. Вчитель може добирати матеріал так, щоб приклади або факти викликали в учнів почуття співпереживання, гордості та ін. (наприклад, під час вивчення творчості письменників). 
    Учням до вподоби пізнавальні ігри, розв'язування ситуацій, пізнавальні суперечності. Тому саме такі методи мотивації навчальної діяльності можуть діяти найефективніше. Проте використовувати тільки такі види мотивації - недостатньо. Завдання учнів розвитати в собі (тут потрібна допомога батьків, не лише вчителя) мотив обов'язку і відповідальності під час навчання. В такому разі можна подолати всі труднощі і радіти спільним перемогам.

 

Для стимуляції навчання є кілька корисних порад: 

  • Спирайтесь на бажання дитини. Важливе не те, чого бажаємо ми самі, а те, чого хоче учень. Він не винний у своїх      бажаннях. Завдання педагога — змінити напрямок його прагнень, якщо вони не збігаються з педагогічними цілями. 
  • Використовуйте ідентифікацію. Примушуйте своїх учнів чогось палко забажати. Головне — «щоб бажання виникли»,  а  ви змогли б їх використати. 
  • Враховуйте інтереси й нахили. Говоріть про те, що цікавить ваших учнів, точніше, з цього починайте, Намагайтесь  обернути «побічні» інтереси дитини на свою користь. У важких випадках ідіть від яскравої форми до змісту, від    емоцій до  логіки. 
  • Використовуйте наміри. Пам'ятайте: намір виникає на основі потреби. Знаходьте можливість допомогти учням у  здійсненні їх намірів. 
  • Заохочуйте бажання досягти визнання. Багато дітей вчиться не тільки заради знань, а й заради престижу. Не слід  нехтувати цим бажанням. 
  • Шукайте чесноти, схвалюйте успіхи, давайте дитині шанси. Пам'ятайте, що завжди краще хвалити, ніж критикувати.  Авансуйте найменші позитивні зрушення. Безпрограшний стимул — «Я вірю, що ти зможеш!» 
  • Зробіть діяльність привабливою. Використовуйте зовнішньо привабливі й цікаві форми роботи, оформлення результатів, кінцевої оцінки діяльності. 
  • Іноді просто говоріть «Треба!». Але цьому заклику завжди надавайте особистісної спрямованості — «Це потрібно зробити! Ти ж вольова людина!». 
  • Використовуйте ситуацію. Різні життєві ситуації, що виникли випадково, потрібно помітити й миттєво використати як стимул. 

В. Сухомлинський :Дати дітям радість праці, радість успіху унавчанні,збудити в їхніх серцях почуттягордості, власної гі...